Ekspertenes dom: Disse aksjene bør du kjøpe i høst

VG Dine Pengers eksperter står klare med aksjetips for deg som ønsker å investere de neste månedene.

Og deres beste tips er å investere i norske selskaper.

Audhild Asheim Aabø fra Nordea, Ane Rongved fra Odin, Søren Milo Christensen fra Skagen og Lars Erik Moen fra Danske Bank kommer nå sine beste tips.

Blant annet blir vi anbefalt å investere i noen av de største sparebankene i Norge.

Kjell Inge Røkkes Aker BP står høyt i kurs

Flere av ekspertene lanserer Aker BP som en favoritt.

Selskapet tjener mye penger om dagen med en oljepris på 75 dollar.

Aker BP

Også Kjell Inge Røkkes Aker BP er en favoritt hos flere av ekspertene.

– Med dagens forventede inntjening vil Aker være gjeldfritt i løpet av et par år, sier Lars Erik Moen fra Danske Bank til Dine Penger.

Dersom selskapet blir gjeldfritt kan det bli meget lukrativt i form av utbetaling av høye utbytter for de som eier aksjer i Aker BP.

Teknologiplattformen du kanskje ikke har hørt om

En annen anbefaling fra Moen er teknologiplattformen Vaccibody. Dette selskapet skiller seg ut fra de store selskapene, men kan bli svært viktig i tiden som kommer.

Vaccibody er et biofarmasøytisk selskap i klinisk stadium dedikert til oppdagelse og utvikling av nye immunterapier mot kreft og smittsomme sykdommer.

– Bruk av DNA-teknologi i vaksiner har potensial til å gi bedre effekt og mindre bivirkninger enn tradisjonelle medisiner, sier Moen til nettstedet.

Dette er alle aksjene du bør vurdere å investere i, ifølge ekspertene til VG Dine Penger:

– AKER BP

– CADELER

– SPAREBANKEN 1 SR-BANK

– ELEKTROIMPORTØREN

– SPAREBANK 1 SMN

– MULTICONSULT

– MÅSØVAL

– TELENOR

– UPM

– YARA

– VACCIBODY

Flere benytter forbrukslån for å kjøpe aksjer

Flere unge benytter seg av opptak av lån, blant annet forbrukslån, for å kjøpe aksjer. Det finnes nok flere grunner til denne trenden, men flere populære tv-serier og sosiale media-kontoer med fokus på børs-investeringer inspirerer mange til å prøve lykken ved å gøre dristige investeringer.

Vi trenger ikke se lenger enn til nabolandet Sverige hvor man har sett en økende grad av långivere som markedsfører forbrukslån for aksjekjøp.

Dette har ført til massiv kritikk fra mange hold.

Det må understrekes at Sverige har en mer liberal markedsføringslov for forbrukslån enn det Norge har. Flere av de svenske lånetilbyderne har fått hard medfart for sin markedsføring mot yngre mennesker for å inspirere dem til å ta forbrukslån for å kjøpe aksjer.

Her i Norge føres det strengere regler for markedsføring av lån uten sikkerhet. Likevel er det nok mange som entrer aksjemarkedet med lånte penger og et håp i jakten på en rask gevinst, i Norge også.

Disse tipsene kan hjelpe deg å komme inn på aksjemarkedet

Dersom du ikke er sikker på hvordan du skal skaffe penger til å kjøpe aksjer, kan disse rådene hjelpe deg.

– Skaff deg en jobb ved siden av skolen dersom du er student, da kan du investere noe av lønnen hver måned.

– Sett deg et sparemål.

– Les om hva kjente investorer og økonomer sier om aksjekjøp og bruk deres tips

– Aldri invester mer enn det du har råd til å tape

– Kjøp aksjer i selskap du vet om fra før