Gode tips til investering og pengesparing

Hvis en av målene dine for 2024 er å spare penger og investere, så har du kommet til rett sted. Det er utrolig mange som er på utkikk etter smarte tips til å spare, for å kunne ha litt mer penger dersom noe skulle skje. Noen sparer også til bolig, til en ferie, eller bare generelt for fremtidige kjøp og investeringer. Selv om man har et klart mål for hva pengene skal gå til så er det ikke alltid så lett å spare. Da kan noen smarte tips være til god hjelp.

Lag budsjett for hverdagen

For veldig mang er det mange utgifter i hverdagen som man kan kutte ned på. Uten et budsjett er det ikke alltid så lett å ha oversikt over disse. Derfor er det veldig lurt å sette seg ned, enten alene eller med en samboer, og få kontroll over utgiftene i et budsjett. Start med å se på faste utgifter, som husleie, nedbetaling av lån, strømregning osv. Deretter har du de variable kostnadene som matinnkjøp, transport og annen handling.

Når du har oversikt over disse kan du legge inn inntektene deres, og hvor mye dere vil spare. Det er altså i de variable kostnadene dere kan flytte rundt, og se hvor dere kan kutte ned. Dere kan gjøre dette ved å ta litt mer økonomiske valg når man handler inn. Se også om dere kan skaffe noen alternative inntektskilder, for eksempel ved sidejobb, utleie av et soverom, salg av ting dere ikke trenger osv.

Invester smart

Dersom du har litt penger til over, og er på utkikk etter en sidejobb som potensielt kan tjene deg godt, da kan investering være noe for deg. Det er mye forskjellig du kan investere i, mange gjør det ved å kjøpe aksjer. Her på siden kan du lese om alt du trenger å vite for å bli en god og erfaren aksjehandler.

Her er det viktig å lese seg godt opp på hva det innebærer, og ikke minst på de ulike aksjene som er relevante for deg. Dette kan være en spennende hobby eller sidejobb, men husk at det ofte tar tid før man tjener penger på det, mange investeringer er langsiktige. Som privatinvestor er det også viktig å være obs på risikoen, og kun investere for penger man har råd til å tape.

Spar på reisen

Det er nærmest ingen grense på hvor du kan spare, og er gjelder det bare å være kreativ. Selv om man har planer om å spare, så betyr ikke det at man ikke kan gjøre noe for å kose seg, så lenge man tar smarte valg og begrenser pengebruken. Hvis du skal ut å reise kan du for eksempel bruke teknologi til å spare penger, og her kommer et smart tips til alle som vil ha billigere flybilletter og hotell.

Ved å bruke en VPN som lastes ned på datamaskinen kan du skifte lokasjon, slik at det virker som du befinner deg i et annet land. Deretter kan du søke opp flybilletter og få billigere priser. Disse blir nemlig tilbudt til ulike priser i ulike land, og i Norge kan prisene for billetter være dyrere, på grunn av markedsprisen. Derfor kan du prøve en VPN neste gang du skal ut og fly!

Ta i bruk småsparing

Når man sparer hører man ofte at «hver krone teller». Hvis man skal spare opp til et hus eller en ny bil så kan dette kanskje virke dumt, men i realiteten er det mye sannhet i det. Det er mange måter man kan spare litt og litt på, som over tid samler seg opp til en stor sum. Det som er så morsomt med disse pengene er at man ofte glemmer at de blir spart opp! Et eksempel som mange bruker er småsparing i banken. Dette kan du selv sette opp, der du velger en sum penger som blir trukket fra brukskontoen og inn på sparekontoen hver gang du bruker kortet ditt. Det kan være så lite som 20 eller 30 kroner som du ofte ikke vil merke, men etter et års tid vil dette kunne bli flere tusen kroner.

Smart sparing for barn

Som voksen skulle man ofte ønske at man begynte å spare før. Oppgjennom livet får man jo ofte pengegaver, enten til dåp, bursdag eller konfirmasjon. Pengene du har fått tidligere er det kanskje ikke noen igjen av, men du kan jo begynne å spare for barna dine. En smart måte å gjøre dette på et å finne et godt og stabilt fond som du kan sette inn penger i. Litt avhengig av hvor mye du setter inn, når og hvordan det går med fondet, så vil disse pengene trolig være mer verdt når barnet er voksent, og nok til god hjelp når man skal kjøpe sin første bolig.

Sparing trenger ikke å være vanskelig, det gjelder bare å finne metodene som passer for deg!