Hva kapital og en langsiktig plan kan gjøre for et selskap

I dagens verden er det ikke lenger nok å yte en tjeneste som folk trenger og vil ha. For at et selskap skal kunne lykkes på lang sikt er det nødvendig å stadig forbedre og utvikle det, og å støtte det med nok kapital til å klare dette. På denne måten øker man sjansen for at man forblir relevant i et marked med høy konkurranse.

Ideen med en langsiktig forretningsplaner å lage et veikart for selskapet og måle fremdriften. Den kan brukes som en veiledning for fremtidige beslutninger, samt en vurdering av gjeldende retningslinjer. Dette dokumentet inneholder mye informasjon om virksomheten din og hvordan den opererer. Det inkluderer bedriftens samfunnsoppdrag, verdier og mål, samt strategiene du vil bruke for å oppnå dem.

Minst like viktig er kapitalplanen, som er et estimat på hvor mye penger et selskap trenger for å vokse og ekspandere. Den kan brukes til å vise investorene hvor mye de bør investere for å få ønsket avkastning på investeringen.

Viktigheten av å ha en langsiktig plan i dagens konkurranseutsatte verden

Grunnen som kanskje er den viktigste for at man bør ha en langsiktig plan, er at vi lever i en konkurranseutsatt verden. For å overleve og stortrives må selskapet sørge for at det hele tiden utvikler seg og forbedres. Det trenger å vite retningen det går i og trinnene det må ta for å nå målet. En godt strukturert, langsiktig strategi vil alltid være mer vellykket enn en kortsiktig en som ikke ser lengre enn til nærmeste konkurrent.

Det minste man bør ha er en visjon om hvor man vil at produktet eller tjenesten skal være om 5 år. Dette vil hjelpe med å ta beslutninger om hva som må gjøres nå, hvilke produkter det bør investeres i, hvilke markeder det er verdt å gå inn i, og så videre.

Eksempel: Et appstyrt minilager og dets kapital og langsiktige plan

Flexistore AS er et minilagerselskap som hovedsakelig holder til i Oslo, men som raskt har ekspandert til andre norske byer som Bergen, Stavanger, og mer. En av tingene som skiller dem fra konkurransen er at de har et appstyrt minilager som er det første i Norge, og som forenkler og forkorter kundereisen betraktelig fra tradisjonelle lager.

Selskapet har store planer for fremtiden, og i en nyhetsartikkel på nettsiden skriver de om sine planer om å ekspandere internasjonalt og bli en ledende digital tjenesteleverandør. Denne langsiktige planen støtter de opp med 40 millioner kroner i kapital som kommer fra Brødrene Jensen, Mont Investor og Pegasi. Noen av strategiene som brukes er å tilby digitale løsninger, forbedre kundereisen, samt ekspansjon gjennom fleksible kontrakter og franchise.

Dette minilagerselskapet har allerede oppnådd betraktelig suksess, med nye avdelinger som stadig dukker opp rundt om i Norge. Videre har de fundamentet av kapital og langsiktighet som setter dem opp for å oppnå enda større høyder i fremtiden.

5 måter de beste selskapene investerer i fremtiden

Å investere i fremtiden er altså en smart beslutning for enhver bedrift, og det er mange måter å gjøre det på. For å konkretisere temaet for denne artikkelen skal vi ta en titt på fem av de beste investeringene som selskaper gjør.

1. Den første investeringen er å investere i talent. Å investere i talent betyr å ta vare på dine ansatte og ansette dyktige folk som kan hjelpe din bedrift å vokse og utvikle seg.
  2. Den andre investeringen er investering i forskning og utvikling (FoU). Dette betyr at du er villig til å bruke penger på nye teknologier og innovasjoner, som vil hjelpe deg å vokse virksomheten din i fremtiden.
  3. Den tredje investeringen er investering i innovasjonsledelse. Dette betyr at du har en klar forståelse av hva innovasjon betyr for din bedrift og hvordan den kan brukes til å forbedre din forretningsmodell eller skape nye produkter eller tjenester.
  4. Den fjerde investeringen er investering innen markedsføring. Dette betyr at du har en klar forståelse av hva målmarkedet ditt ønsker, og du vet hvordan du når dem.
  5. Til slutt er den femte investeringen investering i forsyningskjeden. Dette betyr at din bedrift forstår hva som skal til for å få produktene deres fra stedet der de er laget og helt opp til forbrukere som vil ha dem.

For hver krone og time du og ditt selskap bruker på disse punktene, bygges et fundament for fremtiden som setter deg opp for langsiktig suksess.